De Wet Melding Collectief Ontslag/WMCO.
De Wet Melding Collectief Ontslag (WMCO) is met ingang van 1 maart 2012 herzien, lees: aangescherpt, waardoor eerder dan voorheen een voorgenomen collectieve bedrijfseconomische ontslagronde onder de verplichtingen van de WMCO valt en een werkgever dus eerder aan de WMCO-verplichtingen moet voldoen, waaronder vallen:
- een tijdige melding aan de vakbonden en aan UWV AJD, en
- een tijdig overleg met de vakbonden en met het medezeggenschapsorgaan/OR.
De oude WMCO op essentie samengevat.
Indien een werkgever voornemens was over te gaan op een collectief ontslag van 20 of meer werknemers binnen een periode van drie maanden binnen het werkgebied van een UWV AJD, dan diende de werkgever aan een aantal voorwaarden te voldoen voordat hij tot het definitieve reorganisatiebesluit over mocht gaan en uitvoeringshandelingen, zoals het indienen van de ontslagaanvragen, mocht verrichten.
Bij de vaststelling van de grens van 20 werknemers werd op basis van de oude WMCO-wetgeving uitgegaan van ontslagaanvragen die via het UWV AJD liepen plus de rechterlijke ontbindingen voor zover dit er meer waren dan vier. Beëindigingsovereenkomsten telden in deze niet mee.
Met andere woorden: 15 ontslagverzoeken via UWV AJD plus 4 ontbindingsverzoeken via de rechter plus 5 beëindingsovereenkomsten leverden weliswaar een ontslag op van 24 werknemers, maar het viel niet onder de meld- en overlegverplichtingen voortspruitende uit de (oude) WMCO.
En juist dit is veranderd per 1 maart 2012. En nog een aantal zaken meer.
De WMCO per 1 maart 2012 op hoofdpunten.
Nog steeds geldt dat indien een werkgever voornemens is over te gaan op een collectief bedrijfseconomisch ontslag van 20 of meer werknemers binnen een periode van drie maanden binnen het werkgebied van een UWV AJD, de werkgever aan een aantal voorwaarden dient te voldoen voordat hij tot het definitieve reorganisatiebesluit over mag gaan en uitvoeringshandelingen, zoals het indienen van ontslagaanvragen, mag verrichten.
Bij de vaststelling van de grens van 20 werknemers wordt echter op basis van de per 1 maart 2012 ingevoerde wetgeving uitgegaan van alle bedrijfseconomische ontslaggevallen. Dus niet alleen de ontslaggevallen die via het UWV AJD lopen maar ook alle rechterlijke ontbindingen plus alle beeindigingsovereenkomsten tellen mee.
Het maakt dus niet meer uit via welke ontslagweg het bedrijfseconomische ontslag vorm gegeven wordt, alle ontslaggevallen tellen mee of aan de grens van 20 (of meer) is voldaan.
Met andere woorden: 15 ontslagverzoeken via UWV AJD plus 4 ontbindingsverzoeken via de rechter plus 5 beeindingsovereenkomsten leveren een ontslag op van 24 werknemers en een collectief ontslag vallende onder de verplichtingen voortspruitende uit de per 1 maart 2012 geldende WMCO.
Verder is per 1 maart 2012 nog een aantal zaken aangescherpt. De belangrijkste daarvan zijn:
Daar waar er op grond van de oude WMCO een melding bij de vakbonden volstond, gelden er per 1 maart 2012 twee verplichtingen: de werkgever moet niet alleen een melding doen over het voorgenomen collectieve ontslag bij de vakbonden maar de werkgever dient de vakbonden ook feitelijk te hebben geraadpleegd alvorens geconcludeerd kan worden dat aan de werkgeversverplichtingen op grond van de (nieuwe) WMCO is voldaan.
De werkgeversverzoeken om toestemming tot opzegging worden door UWV AJD pas in behandeling genomen als de melding is gedaan en uit een schriftelijke verklaring van de werkgever blijkt dat de bonden en de OR ook zijn geraadpleegd.
De werkgever kan de arbeidsovereenkomst niet eerder dan een maand na de melding opzeggen of met wederzijds goedvinden beëindigen.
Het hiervoor genoemde houdt praktisch gezien ook in dat de rechter in een beroepszaak bij een ontbindingsverzoek zelf moet nagaan of de WMCO van toepassing is en of de verplichtingen die hieruit volgen door de betrokken werkgever zijn nageleefd.
Bovenstaande houdt tevens in dat nadat door UWV AJD toestemming voor opzegging is verleend, er door de werkgever kan worden opgezegd waarbij de eerder aangegeven termijn van een maand tussen melding en opzegging als gevolg van de behandeling/proceduretijd bij UWV AJD zal zijn verstreken.
De sanctie op niet-naleving van de WMCO-verplichtingen.
Indien een werkgever zijn verplichtingen op grond van de WMCO niet is nagekomen (dit kan ook achteraf vastgesteld worden bij bijvoorbeeld meerdere bedrijfseconomische ontslaggevallen verspreid over de periode van drie maanden), dan is binnen zes maanden de opzegging van de arbeidsovereenkomst of de beëindigingsovereenkomst vernietigbaar of de ontbinding via de rechter herroepbaar. Dit heeft een herstel van de arbeidsovereenkomst tot gevolg met alle consequenties van dien.
Overgangsrecht.
De nieuwe WMCO per 1 maart 2012 heeft geen terugwerkende kracht:
De wijziging van de WMCO treedt in werking op 1 maart 2012 en geldt vanaf dat moment voor elk nieuw werkgeversvoornemen om binnen een tijdvak van drie maanden de arbeidsovereenkomsten met tenminste twintig werknemers te beëindigen.
Op de opzeggingen van arbeidsovereenkomsten die hebben plaatsgevonden, of op de beëindigingsovereenkomsten die zijn afgesloten voor 1 maart 2012 blijft het oude WMCO-recht van toepassing. Hetzelfde geldt voor ontbindingsverzoeken ingediend voor 1 maart 2012. Zij blijven vallen onder het oude recht.
Voor de afwikkeling van de meldingen van collectief ontslag gedaan voor 1 maart 2012 blijft eveneens het oude recht van toepassing.